skuteczna oferta pracy

Skuteczna oferta pracy – poznaj złote zasady pisania ogłoszeń

Przygotowanie skutecznego ogłoszenia o pracę jest kluczowe. Tylko właściwa strategia przyciągnie odpowiednich Kandydatów, a dzięki temu finalnie proces rekrutacji będzie bardziej efektywny.

Dzisiaj chcę pokazać Tobie moją perspektywę i doświadczenie w obszarze pisania dobrych ofert pracy. Moje pierwsze ogłoszenie napisałam w roku 2004, od tego czasu napisałam ich tak wiele, że nie jestem w stanie zliczyć. Niektóre z nich były nawet kopiowane i wykorzystywane przez innych Pracodawców słowo w słowo…

Przy tak konkurencyjnym rynku pracy, upewnienie się, że nasze ogłoszenie zainteresuje wystarczającą liczbę Kandydatów – i właściwych Kandydatów – jest naprawdę bardzo ważne. To właśnie dzięki odpowiedniej strategii i przygotowaniu, proces rekrutacji będzie po prostu bardziej skuteczny.

Oto kilka punktów, które moim zdaniem, pomogą Tobie przyciągnąć najlepszych Pracowników.

Pierwszy i podstawowy punkt – profil Kandydata.

Dobrze zastanów się kogo właściwie szukasz – jakie ta osoba będzie pełniła zadania, jakie stawiasz przed nią wymagania, czego oczekujesz – jaką wiedzę, doświadczenie czy kompetencje i umiejętności miękkie powinna posiadać.

Drugi – nazwa stanowiska.

Jest to jeden z ważniejszych elementów ogłoszenia – bardzo często Kandydaci poszukują konkretnych słów kluczowych, zwracają uwagę na konkretne stanowiska. Dobrze zastanów się na jakie stanowisko w zasadzie szukasz Pracownika.

Wskazówka

Sprawdź jak nazywają się stanowiska w podobnie działających firmach, czasem nawet u konkurencji. To pokaże Tobie czego mogą szukać potencjalni Kandydaci. Dodatkowo zobaczysz ogłoszenia, z którymi jako Pracodawca będziesz konkurował – warto wtedy od razu zastanowić się czym akurat Twoja oferta może się wyróżnić na tle pozostałych.
Trzeci – to wybór miejsca publikacji ogłoszenia.

Jeśli dobrze sprofilowaliśmy Kandydata i wiemy kogo, na jakie stanowisko szukamy – to teraz dostosowujemy do tego miejsce publikacji naszego ogłoszenia. Mamy mnóstwo opcji do wyboru – ogólne platformy z ogłoszeniami, branżowe portale, media społecznościowe i tu też jest kilka opcji – może być to płatna reklama lub ogłoszenie na wybranych grupach. Możemy wykorzystać naszej profile lub też stronę internetową, itp.

To co jest kluczowe – to wybieramy miejsce, miejsca, gdzie jest największa szansa, iż nasze ogłoszenie odczyta Kandydat, którego właśnie szukamy.

Czwarta – styl naszego ogłoszenia.

Warto dopasować styl i treść naszego ogłoszenia do kultury naszej firmy. Kandydaci często lubią niesztampowe ogłoszenia – takie, które oddają atmosferę, dają większe wyobrażenie jak się w danym miejscu pracuje.

Wskazówka

W ogłoszeniu warto też używać języka naszego Kandydata . Inaczej napiszesz ogłoszenie do młodego człowieka bez doświadczenia, inaczej do wykwalifikowanego specjalisty, czy doświadczonego menedżera. Użyjesz innych słów, innych sformułowań, inaczej powinieneś opisywać zadania.

Teraz czas na samą treść i elementy, które powinny pojawić się w każdym ogłoszeniu.

Informacje o firmie.

Napisz dwa, trzy zdania opisujące firmę, branżę, niekiedy wartości, kulturę czy historię. Zastanów się, co może być ważne z perspektywy Kandydata. Zainteresuj go – niektóre osoby nie aplikują na ukryte ogłoszenia, bez podanej nazwy firmy, bo np. ważne jest dla nich do kogo prześlą swoją kandydaturę.

Zakres zadań na danym stanowisku.

Warto tu pokazać, przede wszystkim, główne zadania na stanowisku. Dają one obraz na czym praca polega i pozwalają Kandydatowi odpowiedzieć sobie na pytanie, czy mu taka praca odpowiada, czy będzie dla niego satysfakcjonująca.

Wskazówka

Opisujemy rzeczywistość, nie idealizujemy zadań. Nie ma to najmniejszego sensu. Szukamy przecież Pracownika, dla którego rzeczywiste zadania będą atrakcyjne i będzie chciał, potrafił wykonywać daną pracę.
Wymagania wobec Kandydatów.

Jeśli odrobiliśmy punkt 1 z tej listy, to ta część ogłoszenia będzie już dla nas tylko formalnością. Uwaga – bądźmy realistami i wpisujmy wymagania, które rzeczywiście są kluczowe, a nie na wyrost. Najczęściej wymagania będą dotyczyły:

  • doświadczenia zawodowego;
  • wymaganych kwalifikacji;
  • posiadanych uprawnień;
  • znajomości branży czy języków obcych;
  • obsługi konkretnych programów;
  • oraz dodatkowo umiejętności miękkich – tu skupmy się tylko na takich, które są dla tego stanowiska naprawdę ważne.

Z pełną świadomością na liście powyżej nie wpisałam wykształcenia – z mojej perspektywy i doświadczenia, bardzo często nie jest to finalnie kryterium kluczowe. Zatem jeśli nie ma to znaczenia, nie wpisujmy takiego wymagania.

Wskazówka

Zadbajmy o uporządkowaną kolejność we wpisywaniu wymagań – zacznijmy od tego co jest dla nas najważniejsze, np. formalnych wymagań do pełnienia danego stanowiska. Uporządkowaną treść dużo lepiej czyta się Kandydatowi.
Kolejny punkt naszego ogłoszenia – to co oferujemy naszym Pracownikom lub Współpracownikom.

Uczciwie wypisz elementy, które oferujesz, a które mogą być dla Kandydatów atrakcyjne. Czasem będzie to nawet ciekawa lokalizacja firmy czy bezpłatne miejsce parkingowe, sposób spędzania czasu poza biurem, np. wspólne firmowe aktywności, benefity oferowane Pracownikom, narzędzia pracy – tu warto doprecyzować jakie i czy również do wykorzystania prywatnego.

I ostatni element – dla Kandydatów często bardzo ważny – to oferowanego wynagrodzenie.

Ogłoszenia z podanymi widełkami wynagrodzenia są bardziej widoczne dla Kandydatów, cieszą się najczęściej też większym zainteresowaniem. Jeśli zatem polityka wynagrodzeń w Twojej firmie jest jasna, czytelna i dostępna dla pozostałych – warto taką informację zamieścić w ogłoszeniu. Natomiast nie ma też nic złego, jeśli z różnych względów, jednak nie zdecydujesz się na taki krok – natomiast pamiętaj, by zadbać o pozostałe elementy kluczowe dla Kandydatów.

Wskazówka

Podając poziom wynagrodzeń używaj przedziałów i jasno dookreślaj czy jest to kwota brutto/netto, za jaki wymiar czasu i na jakiej formie zatrudnienia czy współpracy (np. umowa o pracę, B2B, itp.)

Jeśli dotarłeś do tego miejsca – bardzo Ci dziękuję. Mam nadzieję, że mój krótki wpis będzie Tobie pomocny, a Twoje ogłoszenia o pracę staną się bardziej atrakcyjne dla Kandydatów.

Podsumowując

Upewnij się, że zawierasz wszystkie niezbędne informacje w swojej ofercie pracy oraz, że odpowiednio ją kierujesz.
Przygotowując i pisząc ogłoszenie, pamiętaj jaki jest cel i kto jest właściwym odbiorcą Twojej treści.
Zobacz perspektywę Kandydata – to dla niego tą ofertę pracy wystawiasz.